علی خودسیانی فیلمنامهنویس سینما و تلویزیون در نقد سریالهای «نون. خ» و «پایتخت 6» اظهاراتی ایراد کرد.
به گزارش آیفیلم به نقل از خبرآنلاین، علی خودسیانی درباره علت ضعف فیلمنامههای سریالهای تلویزیونی گفت: در این مدتی که در این حرفه کار کردم یاد گرفتهام که به هیچ عنوان ایرادات کار را گردن نویسنده نیندازم زیرا آن چیزی که در فکر نویسنده است تا به مرحله تصویب و بعد تولید و تدوین و در نهایت به پخش برسد زمین تا آسمان عوض میشود.
خودسیانی با بیان اینکه همه ایرادها به نحوه مدیریت برمیگردد، گفت: تهیهکنندهها گوش به فرمان هستند چون هدفشان این است که کار پخش شود. کارگردان هم که فقط کارش را انجام میدهد و حقوقش را میگیرد. نویسنده را هم به مرحلهای میرسانند که دوست دارد فقط شر آنچه که مینویسد از سرش کم شود. در نهایت ملقمهای درست میشود که هیچکس حاضر نیست مسوولیتش را بر عهده بگیرد.
او افزود: طرحی که در ذهن نویسنده است حتی تا وقتی به مرحله نگارش هم برسد عوض میشود. از کارگردان گرفته تا تهیهکننده و مشاور، همه نظر میدهند و در فیلمنامه تاثیر میگذارند.
این فیلمنامهنویس با اشاره به تجربه چندین سالهاش در فیلمنامهنویسی عنوان کرد: به عنوان آدمی که ۳۰ سال است در این حرفه کار میکنم و حداقل ۱۰ هزار دقیقه سریال پخش شده دارم، میگویم ما نویسندهها کاری را با شور و شوق شروع میکنیم و فکر میکنیم کار متفاوت و جذابی میشود اما زمانی که وارد پروسه تولید میشود، فقط هدفمان این است که زودتر کار تمام شود و نجات پیدا کنیم. متاسفانه هیچوقت کاری را که با انرژی شروع کردم نتوانستم با همان انرژی تمامش کنم.
او در نقد سریالهای «نون خ ۲» و «پایتخت ۶» گفت: سریال «نون خ ۲» ایراد اصلیاش این بود که قصه نداشت. صرفا موقعیتی بود که ادامهاش میدادند. همین ایراد در «پایتخت ۶» هم بود و قصه واحدی وجود نداشت. با این وجود به نظرم نویسنده میداند که باید تمام سرمایهاش را روی قصه بگذارد. باید دید چه اتفاقی میافتد که نمیگذارند و آنقدر خورده قصه و آیتم اضافه میشود تا جایی که قصه اصلی فراموش میشود. من این را تقصیر نویسنده نمیدانم زیرا اگر الفبای نویسندگی را هم بلد باشد این را میداند.
علی خودسیانی فیلمنامهنویسی است که هم در رادیو و تلویزیون و هم در تئاتر و سینما فعالیت داشته است؛ مجموعههای «تولدی دیگر»، «دنیای شیرین دریا» و «خواستگاران» از کارهای تلویزیونی او هستند.
م ه / س م